Direktlänk till inlägg 29 juni 2007

Max berättar om när han åkte ambulans..

Av Sophie - 29 juni 2007 10:45

" Det började som en vanlig dag med frukost och försök till vila (5 min sömn) Mamma tyckte det var lite men jagville busa istället. Efter lunchen, som var potatis och spättapuré.. inget vidare, vill ju ha Pasta och grönsaker ALLTID!!, så hade mamma och pappa bestämt att vi skulle till enköping och handla lite innan vi skulle till  centrum och prata internet med farbrorn på lyssna och njut.. lät rät trist alltihopa tyckte jag..

Först åkte vi till Lantmännen Granngården för pappa ville kolla på en mackapär som bränner bort ogräs. Pappa bar mig *mysigt* men så ringde telefonen och jag fick komma till mamma *oxå mysigt*  Men plötsligt började jag må konstigt när vi tittade på en jättefin sån dusch som mamma tycker vi skall ha ute i trädgården (räcker det inte med två inne???) iaf så börjar jag kräkas MASSOR!! inne i affären. Mamma springer ut med mig i famnen och kräk på hela sig *Ooops* tom skon lyckades jag träffa

Jag mår inget vidare och fortsätter kräkas ute och mamma och pappa ringer sjukvårdsupplysningen. De sa att så länge han är pigg så är det ok, jag skulle få liiite vatten var femte minut. Men när mamma lagt på och vi åkt till en annan affär där pappa skulle sprnga in och kolla efter den där mackapären (det fanns ingen bra på första stället om ni undrar) då kräks jag igen och blir jättetrött ochsomnar i mammas knä.. sedan kommer jag inte ihåg så mycket men mamma har berättat att jag sov väldigt hårt och gick inte att väcka. Mina lätppar vart grå och ögonen rullade och vart röd/blå under (låter snyggt va?) Mamma och pappa vart rädda och ringde sjukvårdsupplysningen igen men nu var det någon knastant som brydde sig mer om ifall pappa var min pappa eller inte Hrmpf vems pappa skulle det annars vara???? Så pappa lade på luren så åkte vi jättefort till sjukhuset istället, Jag låg i mammas famn (förstå jag fick åka utan bilstol och så sov jag så jag märkte inget.. attans) och pappa åkte så fort det gick på enköpings små gator. När vi kom fram och mamma gick ur bilen så vaknade jag lite, det vart ju kallt och lite blött i regnet. Men direkt när vi kom in så mådde jag dåligt igen men då blev det fart på sjuksköterskorna  de var snälla och hämtade en jättekul grej som jag kunde kräkas i och hålla i nästan själv. Men de tyckte att jag såg himla dålig ut så jag fick träffa doktor nästan direkt.Och han var jättesnäll han med och klämde och kände på magen och tyckte att jag skulle till Uppsala istället och håll i er nu Jag skulle få åka Ambulans!!! Han var rädd att jag skulle somna sådär hårt igen och tyckte inte att mamma och pappa skulle behöva ha ansvaret för det (vad är ansvar förresten?)

Vi fick vänta en stund men ganska snart kom två ambulanskillar och hämtade mig och mamma (pappa tog bilen efter) vi fick klättra upp och säätta oss på typ en säng och ingen bilstol här heller...  mamma hade mig i knät och så åkte vi. först gick det ganska fort så pappa som åkte bakom blev lite orolig men sedan tog de det ganska lugnt och inga lampor eller tjut elelr så. Amulansfarbrorn som satt bak med mig och mamma var trevlig men han var ganska så tjatig om att jag inte fick somna sådär igen.. jag försökte men då skakade han och mamma mig *taskmörtar* och så lyste han mig i ögonen med en jättekul liten lampa som jag fick hålla i men inte äta på tydligen, vad skall man med den till då rå? De brukar tydligen ha nallebjörnar med sig men de var slut idag men jag brydde mig faktiskt inte så mycket. var himlans trött ch ville bara soooova lite lite grann men nej de bara skakade och skakade *jobbigt*

När vi kom fram till Uppsala så fick jag träffa Karin som tyckte att jag såg förskräckligt hängig ut. Vi fick ett rum på barnakuten/intensiven och en tjej kom och stack mig i fingret men jag reagerade knappt. I enköping hade jag fått plåster med salva som skulle göra så det inte gjorde ont att sticka mig. men har ni hört så knasiga vuxna kan vara.. de satte plåster i armvecken på båda armarna.. men så sticker de i fingrarna istället?! för efter ett tag kom en annan tjej in och sticker mig i fingret igen och skall ta mycket mer blod den här gången och nu gjorde det ONT och inte hjälpte de där plåstrena i armvecken då inte så dem slet jag bort minsann!! Nån måtta får det vara.  Och plåstrena de var knasiga för de tålde jag inte så bra heller... alldeles jätteröd och nästan sårig blev jag, Tur att jag tog bort dem (allt får man göra själv) mycket väntan blev det och jag fick lite feber men iprenen som jag fick i rumpan ja den ville jag inte ha där! Sånt e för bebisar så den bajsade jag ut illa kvickt tre gånger! nu började det bli natt och jag fick lite saft för att få mig socker, Hörrni saft det är jättegott! Först fick jag det på sked och det var läskigt men sedan hällde pappa den i nappflaskan och då var det jättegott!! och så fick jag äta tutte en stund och somnade lite. Doktorn kom tillbaka och berättade att snabbsänkan var lite låg och att jag var sur.. klart jag e sur jag har ju inte ätit på länge och kräkts en massa och så sticker massa tjejer mig i fingret.. vem blir inte sur då?? Men doktorn förklarade att det var så att kroppen var sur.. för att den inte fått näring på ett tag så den börjar ta av fettreserverna.. tur man har lite grann att ta på då?! men inget var jättekonstigt.. han kikade i halsen *läskigt* och så kollade han mammas hals med eftersom hon haft lite ont i halsen dagen innan men det såg ok ut. Jag var lite röd däremt så det blev ett nytt prov från halsen och mera vänta.. men nu skall ni få höra.. snälla Karin kom in och tyckte att jag skulle få äta glass!!!! har ni hört va? jag fick en alldeles egen Piggelin, det här stället började bli riktigt trevligt. Jag fick sitta naken på en stoor säng och äta isglass och kladda bäst jag ville. Jag var naken mest för att doktorn ville ha kissprov men jag hade ingen lust alls att kissa. Men ett tips till framfraallt er killar kanske.. kall glass kan vara lite väl kallt på vissa blöjfria delar när man är naken *iihh* men ojj vad gott och nu fick jag äntligen nytta av den där ensamma lilla tanden jag har, tokbra att bita av glassbitar med så får man mer i munnen på en gång! Och kladdig ja det var ju tokbra att bli jag kunde lägga handen på grejjer och bara lyfta, det satt fast på handen utan att jag höll i *coolt* nu börjadejag bli piggare och mamma och pappa kände igen mig igen sade de. Däremot kände inte Karin igen mig sade hon.. det var ju en annan unge än den som kom in.. han bara hängde och mådde pyton medans nu plötsligt satt jag upp själv och lekte och pratade..   glassen smällte lite för fort men efter ett tag fick jag en till *mums* men något kiss det kom inte.. mamma och pappa tjatade och både doktorn och Karin kom och kollade och kollade.. vi provade att bada fötterna (superduperkul men inte har man tid o kissa när man kan plaska???!!) Tillslut kom mamma på att enligt någon tes/sägen så skaöö man bli kissnödig om man har handen i varmt vatten när man sover... de var rätt less på sjukhuset nu (men inte jag.. nu börjar det jubli skoj) så de testade och ja nu kom det massa kiss *jippiiee sa alla vuxna*

De tog även lite mer blod men nu såg allt bra ut sa doktorn så vi skulle få åka hem, han förklarade att när jag kräktes så jättekraftigt kom jag troligtvis åt någon nerv ssom hette något tokknasigt och svimmade av helt enkelt.. Doktorn tog med mig ut till sköterskorna och de ville allihop behålla honom men det ville inte mamma och pappa  de ville hem jättefort!! klockan var över tolv på natten och vi var trötta allihopa. Jag mår mycket bättre nu men jag ville såklart berätta om min händelserika dag för er och så ni vet Piggelin är toppen när man är sjuk!!


Ha det gott nu skall jag få lite gröt *mums*

 
 
~~erika~~

~~erika~~

29 juni 2007 15:48

Nämen oj vilket äventyr! Både åka bil utan stol, ambulans och glass!! Hoppas du mår bättre nu sötnos och att vi får träffa dig snart igen! *längtar* Det går ALLDELES för länge mellan gångerna.
Det är jätte kul att mamma skriver lite mer nu och att vi får se bilder på hur stor du blivit! *kul*
Hoppas allt går bra med flytten och krama mamma och pappa från oss.
Puss o kram från tant Erika

http://www.erikassida.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sophie - 12 mars 2008 15:41

Blä.. nu bara rasar de bra nyheterna..   Max har varit sjuk.. riktigt rejält magsjuk och det slutade på akademiska där han fick dropp i två omgångar och massa stick i fingret.. stackarn! Måste försöka ta reda på varför han blir så jättesjuk när han ...

Av Sophie - 23 augusti 2007 20:12

vad jag skall säga eller skriva.. en liten rapport kanske? om någon nu skulle vara intresserad *ler* sedan i söndags har vi vart i Östersund. Pappa M har jobbat och jag och Max har följt med och haft det bra. Östersund är en himla mysig stad om ni un...

Av Sophie - 9 augusti 2007 19:37

Igår var mammas begravning.. sitter med en klump i halsen och lyssnar på en av låtarna som sjöngs i kyrkan.. http://www.youtube.com/watch?v=kt7Dmcioo2g den killen sjöng den låten acapella i kyrkan (utan svordomarna då) och hans bandkollega Fonzi sjön...

Av Sophie - 24 juli 2007 10:03

Sist jag stod i brännkyrka kyrka och talade så var det i predikstolen på min konfirmation. Vi hade valt att istället för den traditionella utfrågningen spela upp en väl inövad pjäs. Jag hade rollen som Gud. Har inte tänkt på den pjäsen på länge men n...

Av Sophie - 12 juli 2007 20:14

Nu har vår familj återigen råkat ut för en tragisk händelse.. Min mamma gick bort idag.. kan inte förstå detta.. hon levde inget hälsosamt liv men saker hade ju ordnat upp sig ganska bra.. hhon mådde bättre och hade det bra.. vi sås för bara ett par ...

Ovido - Quiz & Flashcards